Scroll Top
Helsingborg, Sweden

Lojala medarbetare är uppskattade medarbetare!

Ajdin Crnovic | Uppskatta dina medarbetare

En av de primära anledningarna till att människor säger upp sig eller mår dåligt på arbetet är bristen på uppskattning.

Jag upplever att många ledare generellt är ganska dåliga på att ge sina medarbetare uppskattning. Detta är något som borde göras varje dag och det gäller även ledare högre upp i leden, dvs ”chefens chef”.

De medarbetare som inte känner sig uppskattade är troligtvis de medarbetare som du tar för givet. Du som ledare kanske anser att dina medarbetare ska vara nöjda oavsett, för du betalar ju deras levebröd – men principen är som vilken relation som helst. 

Tar du en människa för givet så kommer de förr eller senare att lämna dig. 

Jag har träffat alldeles för många ledare som bara tänker på sig själva och som helt glömt bort vad ledarskap handlar om. Det är oftast ett gäng egocentriska narcissister som leker översittare och tror att de är bättre än andra människor. De ser ner på andra och fokuserar enbart på sitt. De manipulerar sig fram och det enda de bryr sig om är att de själva ska få stå i rampljuset. 

Till er ledare som känner igen er och som träffat mig. Kom ihåg att du aldrig kan lura en person som du tror du lurat – men som egentligen lurar dig. Jag kommer fortfarande att le och krama dig. Du kanske kommer skratta och tro att jag är naiv och dum. Faktum är att jag egentligen tycker lite synd om dig.

Jag har sett ledare som jag vet aldrig hade hamnat där de är idag utan vissa av deras medarbetare. När de väl står där på någon scen och tar emot ett pris så får medarbetarna inte ens ett TACK trots att de sitter i publiken. I stället får de höra det senare, viskandes i örat, att det egentligen är deras pris. De kunde dock inte säga det från scenen.

Den dagen du blir ledare är den dagen som allt slutar handla om DIG och fokuset ska läggas på dina medarbetare. Annars kan du lika gärna stanna där du är idag. 

De ledare som inte uppskattar sina medarbetare ser deras lojalitet som en självklarhet och de tror att deras talang är enkel att ersätta. Du kan INTE behålla lojalitet, driv och engagemang hos dina anställda om du inte visar dem uppskattning.

Jag brukar ställa mig dessa frågor:

  • Varför är det så svårt för en ledare att slänga iväg ett sms till en av sina medarbetare exempelvis en fredag kväll och bara tacka hen för ett väldigt bra arbete denna veckan? Förstår de inte värdet och vilket lyft det ger medarbetaren? Det tar ju 1 minut?!

  • Varför är det så svårt för en VD att i sina möten med ledningsgruppen ha en stående punkt där respektive affärsområde ska lyfta åtminstone 1 medarbetare som gjort något bra den veckan eller månaden? Så att VDn kanske kan skicka det där sms:et? Eller varför inte slå en pling en fredag kl 17? Gör det till din företagskultur!

  • Varför är det så svårt att utgå ifrån sig själv? Du vet ju att Du blir glad om någon hade gjort detsamma mot dig. Eller?

Alla blir ju glada av att höra att de är fina i håret idag, att de gjorde ett fantastiskt jobb med den där kunden eller vad det nu kan vara.

Detta kan dras som parallell till att exempelvis skicka pepparkakor till en ny-signad kund innan Jul och tacka för affären. 

Det borde ju vara så enkelt men ändå så svårt.

Visa dina medarbetare mer uppskattning för varje uppskattad människa är produktiv och lojal.

Håller du med?

Relaterade inlägg

Lämna en kommentar


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.