KONSTEN ATT ÅTERANVÄNDA DITT INNEHÅLL FÖR ATT LYFTA DITT INNEHÅLLSKAPANDE TILL NÄSTA NIVÅ
Om du spenderar eller kommer spendera en stor mängd energi, tid och kanske pengar på att skapa innehåll, så borde det vara logiskt att du försöker få ut så mycket av det du skapar som möjligt. Det kan du bland annat göra genom att återanvända ditt ursprungliga innehåll.
En stor skillnad mellan de som bara drillar runt med content marketing och de som använder det för att skapa lönsamma och framgångsrika marknadskampanjer är just återanvändning av innehåll.
De som är duktiga på att skapa bra innehåll i sociala medier är inte bara grymma på det utan de vet också hur de kan nyttja det fullt ut genom att ”splittra” upp innehållet och dela det på flera olika sociala media plattformar för att få ut maximalt värde av allt de skapar.
Ett enkelt sätt att börja återanvända ditt innehåll är att välja din primära plattform där du kanske idag skapar ditt huvudinnehåll.
Om du idag arbetar mycket med text-innehåll så kan din blogg vara din primära plattform. Om du arbetar med ljud så kanske det är din podcast. Om du arbetar med video så kanske det är Youtube.
Med huvudinnehåll bör du fundera på vilket innehåll du har som är i ett längre format. Gör du inget idag så kan det vara läge att börja. Kort och gott blir det själva innehållet där du idag (eller imorgon) lägger den största delen av din energi och tid.
När du har det på plats och du vet vilket som är ditt huvudinnehåll är så är det dags att börja ha en struktur. Med andra ord så behöver du ha en bra grund att stå på för att det ska bli så enkelt för dig som möjligt att återskapa och återanvända det du skapat.
För att ge dig ett exempel. Om du gör detta rätt och skapar en video på 15 minuter så kan det potentiellt innebära 3-5 korta videoinnehåll, ett blogginnehåll, 1-2 slideshow-innehåll, ett nyhetsbrev och ett ljudinnehåll. Det vill säga den videon du skapat kan potentiellt generera 10 inlägg (och mer) för dig att återanvända som nya inlägg framåt i sociala medier.
Så här skulle det scenariot kunna se ut:
- Du skapar en video på 15 minuter där du pratar om de 5 vanligaste felen som görs inom din bransch/område.
- Du laddar upp och transcribear din video genom verktyg som exempelvis scriptme.io
- Du splittar upp de 5 vanligaste felen i varsin video på någon minut vardera.
- Du använder din transcription och gör ett blogginlägg
- Du använder din transcription och gör ett nyhetsbrev som du skickar ut via exempelvis e-mail
- Du skapar en slide-show av de 5 vanligaste felen
- Du skapar 5 kortare video inlägg av de 5 vanligaste felen
- Du kan nu också djupdyka in i de 5 vanligaste felen genom att skapa mer innehåll runt varje enskilt fel
Alltså har du minst 9 inlägg totalt med möjlighet att öka det till 13 st.
Du som följt mig ett tag kanske märkt att jag under 2022 börjat göra dessa nyhetsbrev på LinkedIn. För att ge dig en hint om vart detta går så kommer jag att i veckan skapa ett slide-show inlägg utifrån ett av de första nyhetsbreven jag gjorde för några veckor sedan.
För att återskapandet ska bli så enkelt som möjligt så behöver du strukturera upp ditt innehåll enligt följande:
- Du behöver ha en lockande och tydlig titel.
- Du behöver ha ett lockande intro eller HOOK (som jag pratat om ganska mycket på senaste tiden). Något som fångar dina följandes intresse och får dem att fortsätta titta/läsa/lyssna.
- Huvuddel. Detta är kärnan i allt du skapar. Där du delar med dig av ditt värde, din story eller vad det nu är du pratar om. Denna del bör du strukturera så att du kan dela upp det fler mindre delar. Låt oss kalla dem ”framtida inlägg”
- Avsluta det hela med en slutsats. En avslutning. En CTA. Vad är nästa steg?
(Hint: Om du är observant så ser du att jag ger dig 4 tips ovan. Dessa kan jag återanvända i ett inlägg som exempelvis en kortare video)
(Hint 2: Om du är observant så ser du också att dessa 4 tips är 4 nya potentiella inlägg som jag kan skriva eller göra video runt)
Så om vi nu går tillbaka till punkt 3 (Huvuddel) så har jag redan gett dig 2 ledtrådar som jag hoppas är ganska tydliga.
Av dessa ”framtida inlägg” som jag skapar (hint 2) så kan jag återskapa ännu mer och skapa ytterligare ”mini inlägg”. Detta är ännu kortare form av inlägg. Från dessa kan jag skapa Twitter inlägg, citat, kortare videos eller vad jag nu kan komma på som jag dragit ut från min grund.
Jag hoppas detta hjälper dig lite på traven i återskapandet av ditt innehåll.
Har du fler tips som du kanske använder för att återskapa ditt innehåll? Dela gärna med dig här så hjälper vi varandra.
Önskar dig som läser detta en fortsatt fin dag!
/Ajdin
TikTok för företag: Fem anledningar att hoppa på trenden nu
5 anledningar till varför du borde finnas på Tiktok Att...
Read More5 anledningar till varför video är ett måste för din digitala marknadsföringsstrategi
Video är det nya svarta! Det är ett måste för...
Read More4 principer för att få större spridning på dina inlägg i sociala medier
Ska du lyckas med dina sociala medier? Här är fyra...
Read MoreSå här skapar du en bild som bokstavligt sticker ut i sociala medier
Så här skapar du en bild som bokstavligt sticker ut...
Read More