Hur kan du skapa innehåll i sociala medier som flyger?
God fortsättning allihop!
Nytt år, nya möjligheter. 2022 kommer vara ännu ett rekordår där vi människor ökar vår närvaro i sociala medier och där video kommer vara den dominerande faktorn för att lyckas med ditt innehållsskapande i sociala medier.
Att skapa content (eller innehåll) kan vara väldigt utmanande. I realitet är det ganska enkelt. Fast ändå inte. Jag tror du hade blivit väldigt förvånad över hur många människor det finns som skapar content men som ALDRIG publicerar det. Vi sporras med massor av frågor som gör att vi aldrig släpper det vi skapar.
- Kvalitén på min video är inte bra…
- Oh, nej jag ser inte bra ut på denna video…
- Vad ska andra tänka om detta?
Och så vidare. Känner du igen dig så är du långt ifrån ensam. Sanningen är den att när du väl kommer i gång, så är du i gång – och du märker ganska snabbt att alla dina farhågor som du haft var helt i onödan. Klyshigt men sant.
Kom ihåg att vem som helst kan över en dag, eller ett ögonblick, gå viralt på internet och förändra sitt liv. Den tid vi lever i är en ”once-in-a-lifetime” möjlighet som vi i dagens digitala värld är mitt inne i. DU är unik och dina unika synvinklar på saker skall framföras. Du kan göra en positiv skillnad i världen.
Alla som skapar innehåll vill på ett eller annat sätt få det att ”flyga”. Det vi har att säga vill vi att av naturliga skäl många skall ta del utav och engagera sig i. Att skapa innehåll som flyger är däremot mycket svårare än att ”bara” skapa innehåll.
Tyvärr finns ingen bevisad formel eller strategi som garanterar att du går viralt bara för du skapar innehåll i sociala medier. Det du däremot kan göra för att öka dina chanser är att kontinuerligt prova olika tillvägagångssätt hela tiden så som att exempelvis prova olika tonlägen i dina videos, olika former och strukturer av innehåll – och så vidare.
Huvudmålet med att vara en contentskapare är att publicera den bästa sortens innehåll som träffar flest antal människor och som går i linje med dina mål och intentioner.
Här kommer några saker att tänka på som kan hjälpa dig på vägen i att få innehåll som flyger bättre:
- Se ALLTID till att ha en stark HOOK de första 3 sekunderna. Om du till exempel skapar videoinnehåll eller funderar på att börja så behöver du inleda din video med din frågeställning, ditt svar eller något åt det hållet. Människors ”attention-span” blir bara kortare och kortare så kom till poängen snabbt. Om du exempelvis kollar på ett par youtube-klipp som har en stor spridning så kommer du märka att de alla har ett liknande mönster. De inleder sin video med att i princip säga det du kommer se.
- Se ALLTID till att tillföra ett värde. What’s in it for THEM?
- Skapa innehåll runt trendande ämnen och dig själv. Var äkta och orginell. Övertänk inte på hur du ser ut, vilken kvalité din video har eller något annat. Helt ärligt.. jag arbetar med video och i väldigt många av mina video ser jag i princip grön ut. KVANTITET kommer alltid slå KVALITÉ när det kommer till content i sociala medier. Förstå mig rätt – ditt innehåll måste fortfarande vara bra utifrån just INNEHÅLLET i det budskap du förmedlar.
- Ha tålamod, kontinuitet och uthållighet. Kom ihåg att du springer ett maraton och det kommer bara att gå fortare. BÖRJA med något så kommer resten lösa sig längst vägen.
Önskar dig en fortsatt fin dag så ses vi nästa vecka
/A
TikTok för företag: Fem anledningar att hoppa på trenden nu
5 anledningar till varför du borde finnas på Tiktok Att...
Read More5 anledningar till varför video är ett måste för din digitala marknadsföringsstrategi
Video är det nya svarta! Det är ett måste för...
Read More4 principer för att få större spridning på dina inlägg i sociala medier
Ska du lyckas med dina sociala medier? Här är fyra...
Read MoreSå här skapar du en bild som bokstavligt sticker ut i sociala medier
Så här skapar du en bild som bokstavligt sticker ut...
Read More